Bilderbok Recension Mustafa och stormen, Jöns Mellgren

Bilderbok Recension, Mustafa och Stormen, Jöns Mellgren

Av: Anita Benson

27 Oktober 2022

Tillgänglig

Malmö Universitet, Orkanenbibliotek

Hylla: Bilderbok

Ute på det vidsträckta havet ombord på sitt skepp irrar en ensam liten kanin som heter Mustafa. Trots att han möter olika andra varelser blir ingen en vän. En dag kraschar det en fågel på hans skepp! Fågeln behöver hjälp, och Mustafa tar hand om den. Men den är inte så som Mustafa hade tänkt sig, och han skrämmer bort fågeln. Eftersom fågeln slår sönder Mustafas trumma, och då skriker Mustafa på fågeln, och han tar sig hastigt därifrån. Nu börjar det en riktig storm, som verkar ta Mustafa till sin gräns. Efter att stormen lugnat sig känner sig även Mustafa lugn, men nu är han ännu ensammare än innan fågeln kom. Kommer han klara av sig? Såklart! Så hemskt är den här världen nog inte. Fågeln kommer tillbaka och de blir riktiga vänner.

I den här boken finns det mycket att reflektera över och diskutera. Skulle vi bete oss på det viset? Är det ok att vända sig tillbaka till en vän som skrek på en? Är det okej att skrika på en vän? Vad är ensamhet och är det ens eget ansvar? Kanske är dessa frågor för tunga för barnen. Jag tycker att om barnen har sådana känslor, om ensamhet, skuld och inkompetens i att lösa konflikter med människor de älskar. Då kan det vara bra att ha en sådan bok för att kunna stödja samtal om dem. Dessutom så kan berättelsen kanske även vara ett medel för att inse att en relation man själv ingår i faktiskt är mycket allvarligare än Mustafas och fågelns och att det krävs något mer än försoning.

Texten och bilderna skapades med akvarell och collage av Jöns Mellgren. Boken är utgiven av Natur & Kultur, 2009 och är tillgänglig på Malmö universitet, Orkanenbiblioteket.