Resa billigt, miljövänligt och nyfiket som student

Illustration: Beatrice Toreborg

By: Emilia Kindahl

29th of June 2023

Att se mer av världen är för många, som för mig, en dröm. Jag ville upptäcka nya platser och lära mig mer. Som student kan det vara svårt för att pengarna inte räcker till, miljöfrågan känns stor och påfrestande. I den här artikeln kommer ni få en insikt i hur jag, en typisk student med miljöångest, ändå tog mig ut för att se världen. Ni kommer att få ta del av unika platser jag besökte och hur det egentligen var att resa runt i Europa via tåg.

Genom att resa med Interrail kunde jag och min vän besöka en mängd olika platser och komma undan relativt billigt. Vi valde att resa runt i Europa i en månad där vi fick se sju olika länder och tio städer. Att resa med tåg var både en utmaning men även en känsla av frihet.

Innan vi reste iväg planerade vi upp en tur vi ville ge oss iväg på. Redan första dagen insåg vi att vi fick stryka alla våra planer. En del länder vi ville besöka krävde platsreservation, vilket ökade våra kostnader på en redan snäv budget. Vi skapade därefter en utmaning för oss själva. Hur ska vi kunna resa runt i Europa utan att behöva betala mer för tågresan än vår redan befintliga Interrailbiljett? Vi kollade upp länder som det var möjligt att åka till utan platsreservation. Det innefattade många intressanta länder som vi från början inte övervägt. Vi reste bland annat till Nederländerna, Schweiz, Frankrike och Österrike.

Vår totala budget för en månad var 23 000 SEK. Vi lyckades hålla oss till 20 000 vilket kändes rätt överkomligt för att vara ute en hel månad. För att lyckas hålla på budgeten ytterligare var appar som booking.com, hostelworld och airbnb väsentliga. Genom apparna kunde vi se vilket boende som var billigast, vilket vi bokade efter resans gång. Hostel är inte alltid det billigaste alternativet, utan det kan vara dyrare än ett helt okej hotellrum.

Genom att resa med tåg upptäckte vi platser vi troligtvis aldrig hade besökt om vi hade bokat en vecka med flygbiljett. Platser som jag var otroligt glad över att jag fick besöka var bland annat den lilla medeltida staden Metz i Frankrike, en vandring genom Alperna vid Höllentalklamm i Tyskland och storstaden Basel i Schweiz.

Metz

Vi hamnade i Metz av en ren slump. Vi ville egentligen ned mot Rotterdam men fick syn på staden genom ett par sökningar. Här fick vi ett boende via airbnb och även fast det var krångligt att ta sig fram på den lilla skolfranskan min väninna besatt, gick det. Kvinnan vi hyrde av skrev endast till oss på franska och gav alla instruktioner kring boendet på franska. Jag var minst sagt förvirrad men, som tur var, förstod min vän mer. På kvällarna drack vi vin vid floden, besökte barer och umgicks med befolkningen.

På dagarna utforskade vi staden, gick på konstmuseum och besökte historiska byggnader. Vi blev båda imponerade av den stora katedralen som fanns mitt i staden och fotade en och annan referensbild för att de där hemma skulle förstå hur stor den egentligen var. Trots att staden var liten gick det att se en hel del på ett par dagar.

Höllentalklamm

Genom att bosätta oss i München tog vi tåget på en dagsutflykt till den lilla alpstaden Grainau. Här fanns en vandringsled vid Tysklands högsta berg Zugspitze. Kvällen innan avfärd var vi båda trötta. Egentligen kände vi båda att det hade fungerat lika bra att utforska München. Trots tröttheten av resdagen innan ville vi inte förstöra upplevelsen för varandra och höll tyst om vår egentliga längtan efter att sitta på nästa tåg igen. När vi väl var framme i Grainau konstaterade vi båda att det var värt resan.

Vi gick en led vid Höllentalklamm och blev inte besvikna. Desto längre upp vi kom bland bergen, desto bättre blev utsikten. Halvvägs på vandringsleden kunde vi ta en öl vid en rastplats med en storslagen utsikt över bergstopparna. Vi gick på vandringsleden vid kanten av en bergsflod där vattenfall fanns runt omkring oss var vi än tittade. Att bo i München under denna del av resan var ett ekonomiskt val där det var mycket billigare än att bo i Grainau. Vi fick även två flugor i en smäll, se München ena dagen och vandra andra dagen.

Basel

Detta stopp var något av det dyraste på hela resan, men ändå ett av mina favoriter. Vägen hit med tåget var också något av det vackraste jag har sett. Här levde vi snålt på burkmat och billig energidryck. Det var i princip omöjligt att äta mat ute då priserna var långt över vår budget. Vi köpte en pizza vår sista dag i Basel som vi var minst sagt besvikna på. 150kr, tunn som ett knäckebröd och med hål i. Att leva bekvämt gick dessvärre inte i den här staden.

När vi satt på stranden såg vi något märkligt. Det såg ut som att människorna flöt längs floden på flytande väskor. Vi förstod inte riktigt, eftersom att det såg som att de flöt iväg från alla deras värdesaker. På skyltar runt om floden läste vi “rheinschwimmen”. Det innebar att flyta längs floden Rhen på sin uppblåsbara ryggsäck som innehöll alla ens kläder och värdesaker. En del tog sig till arbetet på detta sätt och andra flöt längs med strömmen som en rolig aktivitet. Vi var självklart tvungna att pröva och köpte en varsin väska för att flyta längs floden en hel dag. Basel var fint på många sätt. På en båt i floden spelades livemusik på kvällen och det gick att utforska vackra byggnader i den gamla staden.

Genom att resa med Interrail sparade vi både pengar och minskade våra miljöavtryck. Vi fick även se platser som jag nog aldrig hade besökt om jag inte hade åkt med tåg. Långa resdagar var inte alltid roligt, men förvånansvärt smidigt och spännande. Hoppas ni kommer ut på er resa och njuter lika mycket som vi gjorde.